Skip to main content

Penyolek Tengkolok



myMetro
Alor Setar: Tengkolok atau lebih dikenali destar adalah pakaian tradisi masyarakat Melayu yang melambangkan ketokohan pembesar dan raja Melayu sejak dahulu kala.
Ia juga lambang kepada hierarki masyarakat ketika itu membezakan antara rakyat biasa dan pembesar hingga penutup kepala itu diangkat sebagai pakaian tradisi orang Melayu.
Justeru, tidak hairanlah jika pelengkap pakaian tradisi ini masih dihargai oleh generasi kini hingga membuatkan ada segelintir masyarakat bersungguh-sungguh menghidupkan kembali aksesori kepala tradisional itu untuk menjadi tatapan generasi pada hari ini.
Berasal dari Kampung Peremba, di sini, Mohd Yatim Mustaffa, 40, antara ‘penyolek’ tengkolok yang aktif mereka bentuk tengkolok tradisi dan moden sesuai dengan
si pemakainya.
Menceritakan penglibatan beliau di dalam teknik pembuatan tengkolok atau tanjak ini, Mohd Yatim berkata, minatnya timbul sejak berusia 20-an lagi selepas beberapa kali menyertai persembahan seni silat di rumah kenduri serta sering mengikuti kumpulan pergendangan di negeri ini.
“Dulu saya main silat di rumah kenduri dan dari situ saya tertarik dengan keunikan tengkolok ini kerana ia bukan sahaja untuk menutup kepala tetapi melambangkan sifat kepahlawanan dan ketokohan seseorang.
“Kalau kita tengok orang yang memakainya mudah sahaja, tetapi rupa-rupanya hendak mengikat tengkolok itu memerlukan seni dan kreatif jika tidak ada teknik, tidak akan menjadi,” katanya ketika ditemui.
Minatnya yang membuak-buak menyebabkan Mohd Yatim seorang yang berpengalaman selama 26 tahun menyolek tengkolok membeli tengkolok yang sudah siap jenis Dendam Tak Sudah pada harga RM40 yang kemudian dileraikan sebelum melipat semula untuk membentuk tengkolok.
“Pada mulanya saya rasa putus asa, tetapi selepas beberapa kali cuba melerai dan mengikat kembali ikatan, akhirnya tengkolok jenis itu berjaya diikat seperti sedia kala.
“Teknik ikatan tengkolok kemudian didalami lagi melalui pembacaan buku. Dari buku itu saya belajar sehingga berjaya membuat tengkolok sendiri yang diilhamkan daripada haiwan dan tumbuhan hasil pemerhatian sendiri.
“Selain itu, saya juga pernah menyertai kursus berkaitan ikatan tengkolok di Taman Budaya, Pumpong.
“Saya juga meminati filem
Melayu klasik yang menampilkan pemakaian tengkolok dan dari
situ saya cuba mengikat dan menghasilkan tengkolok berdasarkan watak seseorang,” katanya yang turut mempelajari dari seorang pembuat tengkolok yang terkenal dikenali sebagai
Pak Mus.
Isterinya, Mariah Shahban, 36, yang mahir dalam bidang jahitan turut membantu beliau ketika banyak menerima tempahan dari pihak istana, butik-butik pengantin dan orang perseorangan yang meminati tengkolok.
Katanya, permintaan terhadap tengkolok boleh mencecah sehingga 500 tempahan sewaktu musim cuti sekolah.
Beliau menjelaskan bahawa terdapat dua jenis pemakaian tengkolok iaitu pemakaian tengkolok tradisi yang dikaitkan dengan majlis-majlis diraja, dengan bentuk yang berlainan mengikut negeri, selain tengkolok untuk adat istiadat dan perkahwinan Melayu serta seni silat.
Sehingga kini, sebut sahaja Mohd Yatim, ramai yang mengenalinya terutama individu dalam kalangan penggiat seni dan pihak protokol istana kerana kepakarannya yang luar biasa
itu.
Kini, Mohd Yatim bukan sahaja membuat tengkolok mengikut 
tradisi tetapi turut menghasilkan tengkolok yang diilhamkan 
daripada pelbagai unsur flora 
dan fauna mengikut versi klasik.
“Saya harap seni ikatan tengkolok ini tidak akan luput ditelan zaman dan akan meneruskan legasi ikatan tengkolok kepada generasi akan datang,”katanya. - BERNAMA

Comments

Popular posts from this blog

Adat dan Adat Istiadat Adalah Dua Perkara Yang Berbeza

ADAT dan ADAT ISTIADAT. Ramai yang masih keliru mengenai dua perkara ini. Bunyi hampir sama tetapi tidak sama. Saya ambil rujukan terbaik yang pernah saya jumpa sebagai penerangan iaitu  dari buku Destar Alam Melayu.  PERBEZAAN PENGGUNAAN DALAM ADAT DAN ADAT-ISTIADAT Adat Dan Adat Istiadat adalah perkara yang berbeza. ADAT Peraturan yang lazim diamalkan oleh masyarakat Melayu lama dahulu hingga menjadi cara hidup, maka diangkat menjadi adat. Contoh: Pasang Pelita Menjelang Hari Raya, Adat perkahwinan seperti merisik, meminang, bertunang, Malam Berinai, Adat batu nisan. ADAT-ISTIADAT Adat-istiadat ialah protokol, peraturan, upacara dalam sesuatu majlis. Ia boleh mengubah adat sedia ada, mengikut kesesuaian dan sesuatu tujuan seperti untuk memudahkan membezakan taraf dan pangkat seperti Sultan, pembesar dan rakyat dalam sesuatu majlis. Kedudukan posisi simpul kain, bilangan jinjang, tebal bengkung dan bahagian tanjak juga boleh diubah untuk kegunaan sesuatu majlis. Apa

Ulasan Semua Jenis Buku Destar, Tanjak, Tengkolok Yang ada Dipasaran.

ULASAN SEMUA BUKU BUKU 1 TAJUK BUKU: Destar Warisan Malaysia: Koleksi Terpilih by Wan Yahaya Abdullah P ada mulanya saya amat menghormati dan pandang tinggi terhadap buku ini kerana  Penerbit/Publisher:  JABATAN MUZIUM MALAYSIA. Selalunya apabila baca nama  JABATAN MUZIUM MALAYSIA terus ramai pihak akan pandang tinggi. Lagipun nama Wan Yahaya Abdullah adalah nama besar pada sekitar tahun 2000 dalam bidang tanjak. Saya sendiri pernah berjumpa dan belajar bawah tunjuk ajarnya dulu bersama rakan-rakan saya dari Perlis semasa membuat kajian. Setel ah beberapa kali membaca dan meniliti kandungan buku ini, terus terang saya rasa amat kecewa kerana sedar mempunyai banyak kesilapan besar. Semua kesilapan besar ini telah menjad i rujukan semua pembeli. Kerana banyak persoalan yang bermain dalam fikiran saya ketika itu dan disebabkan saya amat mengenali kemampuan arwah yang sebenar maka saya ada tanya beberapa pihak termasuk mereka dari pihak  JABATAN MUZIUM MALAYSIA sen

Maksud Indera Kayangan

Tahukah Di Perlis tanjak Putera kayangan dan nama negeri Indera Kayangan telah dihapuskan? Cuba baca apa saya tulis dan fahamkan Kota Kayang adalah merupakan Kota Indera Kayangan yang di bina pada zaman pemerintahan Sultan Kedah ke 15 iaitu Sultan Dhiauddin Al-Mukarram Syah I yang memerintah antara tahun 1661-1687. Kota ini dikatakan sebuah kota yang tidak dapat dilihat kerana dilindungi oleh Bukit Papan, Bukit Kubu, Bukit Toh Poh, Bukit Lambung Panah, Bukit Nasi Sebungkus, Bukit Besi Hangit, Bukit Lagi dan Gunung Medan zaman itu. Di sinilah Sultan Kedah ke-15, Sultan Dhiauddin Mukarram Shah membina Kota Indera Kayangan sebagai pusat pemerintahan yang tersembunyi dan hanya boleh dilihat dari tempat tinggi ketika itu kerana ditutupi banyak bukit dan pokok. Disebabkan hanya boleh dilihat dari tempat tinggi maka digelar Kota Indera Kayangan. Kayangan juga bermaksud tempat tinggi. Indera pula bermaksud deria yang boleh kita lihat dan rasa. Sayangnya banyak tokoh agama Perlis dan pa