Skip to main content

Maksud Indera Kayangan

Tahukah Di Perlis tanjak Putera kayangan dan nama negeri Indera Kayangan telah dihapuskan?

Cuba baca apa saya tulis dan fahamkan

Kota Kayang adalah merupakan Kota Indera Kayangan yang di bina pada zaman pemerintahan Sultan Kedah ke 15 iaitu Sultan Dhiauddin Al-Mukarram Syah I yang memerintah antara tahun 1661-1687. Kota ini dikatakan sebuah kota yang tidak dapat dilihat kerana dilindungi oleh Bukit Papan, Bukit Kubu, Bukit Toh Poh, Bukit Lambung Panah, Bukit Nasi Sebungkus, Bukit Besi Hangit, Bukit Lagi dan Gunung Medan zaman itu. Di sinilah Sultan Kedah ke-15, Sultan Dhiauddin Mukarram Shah membina Kota Indera Kayangan sebagai pusat pemerintahan yang tersembunyi dan hanya boleh dilihat dari tempat tinggi ketika itu kerana ditutupi banyak bukit dan pokok. Disebabkan hanya boleh dilihat dari tempat tinggi maka digelar Kota Indera Kayangan.

Kayangan juga bermaksud tempat tinggi. Indera pula bermaksud deria yang boleh kita lihat dan rasa.

Sayangnya banyak tokoh agama Perlis dan pakar sejarah tidak cukup ilmu hingga cepat mengaharamkan nama penggunaan perkataan Indera Kayangan dalam nama penuh negeri Perlis dengan alasan perkataan Indera Kayangan berkaitan dengan dewa dan ajaran hindu dan budha. Makin teruk bila Perlis dipenuhi oleh wahabi sebagai ketua agama Islam hingga Perlis digelar PERLIS INDERA WAHABI. Golongan Wahabi ini pula kerja suka mengharamkan banyak perkara apabila mereka tidak faham. Mereka tidak faham maksud sebenar dalam sesuatu ayat. Dalam bahasa Melayu banyak menggunakan bahasa yang berkias dan tidak boleh terus diterjemahkan.

Kesan buruk ini merebak hingga Tanjak Putera Kayangan juga haramkan kerana namanya disalah tafsir bermaksud seorang putera dewa.

Ada perbezan antara terjemahan dengan tafsiran. Untuk mudah faham kita lihat ayat dibawah:-

PANJANG TANGAN 
Terjemahan - Tangan yang panjang
Tafsiran - Suka Mencuri

KAKI BANGKU
Terjemahan - Bahagian kaki yang melekat dan menampung tempat duduk kerusi
Tafsiran - Tidak pandai bermain bola atau sepak raga

Sepatutnya istana Perlis patut melantik mereka yang dari bidang akademik untuk membantu dalam membuat keputusan yang melibatkan identiti masa depan negeri Perlis untuk membantu yang  Yang di-Pertua Negeri membuat keputusan yang bijak.

Kesan buruk seperti dipermainkan, diperbodohkan terhadap Yang di-Pertua Negeri dan maruah Perlis berlaku akibat istana Perlis tidak mempunyai pemegang jawatan yang mempunyai kepakaran dalam akademik. 

Kita lihat baru-baru ini contoh.

'Apa itu murka? You tell me apa itu murka?'




Banyak tindakan boleh dibuat terhadap Datuk Seri Shahidan Kassim oleh pihak istana untuk mengajar orang biadap seperti ini tetapi sayangnya tiada siapa pun dalam istana yang mampu bantu ambil tindakan. Ini kerana lantikan dalam istana hanya sekadar kerana faktor keturunan dan bukan kerana kelayakan dan akademik.

Perlis sekarang adalah negeri no 1 yang sudah hilang adat, adat-istiadat, kebudayaan, kesenian, warisan Melayunya. Puncanya kerana banyak sangat perkara diharamkan. Perlis telah menjadi negeri yang tiada identiti. Cuba bandingkan identiti negeri lain dengan Perlis dan fikirkan sendiri.

Comments

  1. Whabi ni spisis bodo xley di ajo, bile di ajo mlawan,... Patot smblih jer biar pupos puok bebal whabi nih

    ReplyDelete
  2. Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail menitahkan nama Perlis tidak ditambah 'Indera Kayangan' atau 'Darul' sebaliknya hanya 'Perlis' seperti termaktub dalam undang-undang tubuh negeri.



    Baginda bertitah undang-undang tubuh tersebut ditandatangani oleh ayahanda baginda, Almarhum Tuanku Syed Putra Syed Hassan Jamalullail hanya dengan nama Perlis tanpa ada sebarang tambahan.



    ADS

    "Oleh itu saya harap biarlah nama tersebut dikekalkan dengan nama Perlis tanpa ditambah Indera Kayangan yang mempunyai kaitan dengan dewa-dewa atau apa-apa Darul," titah baginda.



    Tuanku Syed Sirajuddin bertitah demikian semasa merasmikan Muzium Kota Kayang dan Jamuan Teh Rakyat bersempena sambutan keputeraan ke-72 baginda di muzium itu di Kangar hari ini.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Adat dan Adat Istiadat Adalah Dua Perkara Yang Berbeza

ADAT dan ADAT ISTIADAT. Ramai yang masih keliru mengenai dua perkara ini. Bunyi hampir sama tetapi tidak sama. Saya ambil rujukan terbaik yang pernah saya jumpa sebagai penerangan iaitu  dari buku Destar Alam Melayu.  PERBEZAAN PENGGUNAAN DALAM ADAT DAN ADAT-ISTIADAT Adat Dan Adat Istiadat adalah perkara yang berbeza. ADAT Peraturan yang lazim diamalkan oleh masyarakat Melayu lama dahulu hingga menjadi cara hidup, maka diangkat menjadi adat. Contoh: Pasang Pelita Menjelang Hari Raya, Adat perkahwinan seperti merisik, meminang, bertunang, Malam Berinai, Adat batu nisan. ADAT-ISTIADAT Adat-istiadat ialah protokol, peraturan, upacara dalam sesuatu majlis. Ia boleh mengubah adat sedia ada, mengikut kesesuaian dan sesuatu tujuan seperti untuk memudahkan membezakan taraf dan pangkat seperti Sultan, pembesar dan rakyat dalam sesuatu majlis. Kedudukan posisi simpul kain, bilangan jinjang, tebal bengkung dan bahagian tanjak juga boleh diubah untuk kegunaan sesuatu majlis. Apa

Ulasan Semua Jenis Buku Destar, Tanjak, Tengkolok Yang ada Dipasaran.

ULASAN SEMUA BUKU BUKU 1 TAJUK BUKU: Destar Warisan Malaysia: Koleksi Terpilih by Wan Yahaya Abdullah P ada mulanya saya amat menghormati dan pandang tinggi terhadap buku ini kerana  Penerbit/Publisher:  JABATAN MUZIUM MALAYSIA. Selalunya apabila baca nama  JABATAN MUZIUM MALAYSIA terus ramai pihak akan pandang tinggi. Lagipun nama Wan Yahaya Abdullah adalah nama besar pada sekitar tahun 2000 dalam bidang tanjak. Saya sendiri pernah berjumpa dan belajar bawah tunjuk ajarnya dulu bersama rakan-rakan saya dari Perlis semasa membuat kajian. Setel ah beberapa kali membaca dan meniliti kandungan buku ini, terus terang saya rasa amat kecewa kerana sedar mempunyai banyak kesilapan besar. Semua kesilapan besar ini telah menjad i rujukan semua pembeli. Kerana banyak persoalan yang bermain dalam fikiran saya ketika itu dan disebabkan saya amat mengenali kemampuan arwah yang sebenar maka saya ada tanya beberapa pihak termasuk mereka dari pihak  JABATAN MUZIUM MALAYSIA sen