Skip to main content

Tanjak Sultan Pahang Lama

Gambar Sultan Abdullah Al-Mu’tasim Billah Shah ibni Al-Marhum Sultan Ahmad Mua’azzam Shah 


Gambar Sekitar tahun 1917-1919



Gambar tanjak ini juga boleh dilihat dalam gambar kulit buku Destar Alam Melayu (Edisi Terhad) berwarna biru.
Saya beli buku ini dengan harga RM300 di Perlis, kemudian baru saya tahu harga sebenar cuma RM200. naik CEMUIH, rupanya kena markup RM100. Nasib baik buku tebal berat kualiti tinggi kalau ikut hati rasa macam nak menjerit maki penjual. Bagi pendapat saya buku ni memang patut harga RM300 sebab gambar penuh warna dan kulit tebal.. Saya akan membuat ulasan mengenai buku biru ini tidak lama lagi. Tunggu saya baca beberapa kali dahulu sebelum membuat ulasan. 

Kembali kepada tajuk asal TANJAK SULTAN PAHANG LAMA, saya sebenarnya dulu ada pergi majlis Pelancaran Biografi Sukan " Al Sultan Abdullah Raja Sukan Berjiwa Rakyat" di Hotel Shang-Ri La Kuala Lumpur. Ketika itu saya berjumpa dengan beberapa rakan dari Pahang. Mereka juga peminat destar dan keris.

Saya ade bertanya kepada sahabat saya mengenai gambar dibawah ini kepada beliau untuk kepastian sebab bentuknya tidak sama seperti gambar sultan Pahang sekarang. Saya dapat gambar ini dari anak murid saya yang sedang membuat kajian mengenai tanjak Pahang. Anak murid saya ni banyak mengikuti perkembangan pembuat tanjak di FB dan seminar.


Gambar dari Buku Destar Alam Melayu (Edisi Pertama) yang dihantar daripada anak murid universiti saya.



dan gambar terbaru saya terima ialah printscreen dari FB







Semasa di majlis Pelancaran Biografi Sukan, Setelah sahabat saya meilhat gambar ini, sahabat saya menyuruh saya mengkaji gambar tanjak Pahang, Sultan Abdullah Mu'tassim Billah Shah (Sultan Pahang ke3: 1917-1932). Ini kerana jika ada bahagian lipatan 3 segi pada bahagian tengah muka tanjak, maknanya itu memang tanjak Sultan Pahang yang paling lama. Katanya juga, tanjak ada lipatan 3 segi ni sudah pupus dan tidak ada yang mampu buat lagi dalam istana Pahang. Tanjak Pahang dulu dan sekarang tidak sama. Pada mulanya saya tidak faham. Apabila saya buka gambar-gambar lama Sultan Abdullah Mu'tassim Billah Shah, memang ada rupanya dan tanjak Sultan Pahang dulu memang tidak sama dengan tanjak sekarang. Tanjak dulu memang lebih cantik.



Jika dilihat bahagian gambar dibawah akan jelas nampak timbul.

Walau bagaimana pun bagi pendapat saya tanjak gambar dibawah ini yang diambil dari Buku Destar Alam Melayu Edisi Pertama, Walau posisi tanjak ini betul tetapi tanjak ini telah menggunakan kain yang sangat keras tidak nampak seni.



Saya lebih suka tanjak dalam gambar Buku Destar Alam Melayu Edisi Kedua seperti dibawah kerana kainnya nampak lembut dan lebih berseni.


PELIHARALAH TANJAK WARISAN PAHANG YANG PALING TUA SEBELUM TERLAMBAT

Comments

Popular posts from this blog

Adat dan Adat Istiadat Adalah Dua Perkara Yang Berbeza

ADAT dan ADAT ISTIADAT. Ramai yang masih keliru mengenai dua perkara ini. Bunyi hampir sama tetapi tidak sama. Saya ambil rujukan terbaik yang pernah saya jumpa sebagai penerangan iaitu  dari buku Destar Alam Melayu.  PERBEZAAN PENGGUNAAN DALAM ADAT DAN ADAT-ISTIADAT Adat Dan Adat Istiadat adalah perkara yang berbeza. ADAT Peraturan yang lazim diamalkan oleh masyarakat Melayu lama dahulu hingga menjadi cara hidup, maka diangkat menjadi adat. Contoh: Pasang Pelita Menjelang Hari Raya, Adat perkahwinan seperti merisik, meminang, bertunang, Malam Berinai, Adat batu nisan. ADAT-ISTIADAT Adat-istiadat ialah protokol, peraturan, upacara dalam sesuatu majlis. Ia boleh mengubah adat sedia ada, mengikut kesesuaian dan sesuatu tujuan seperti untuk memudahkan membezakan taraf dan pangkat seperti Sultan, pembesar dan rakyat dalam sesuatu majlis. Kedudukan posisi simpul kain, bilangan jinjang, tebal bengkung dan bahagian tanjak juga boleh diubah untuk kegunaan sesuatu majlis. Apa

Ulasan Semua Jenis Buku Destar, Tanjak, Tengkolok Yang ada Dipasaran.

ULASAN SEMUA BUKU BUKU 1 TAJUK BUKU: Destar Warisan Malaysia: Koleksi Terpilih by Wan Yahaya Abdullah P ada mulanya saya amat menghormati dan pandang tinggi terhadap buku ini kerana  Penerbit/Publisher:  JABATAN MUZIUM MALAYSIA. Selalunya apabila baca nama  JABATAN MUZIUM MALAYSIA terus ramai pihak akan pandang tinggi. Lagipun nama Wan Yahaya Abdullah adalah nama besar pada sekitar tahun 2000 dalam bidang tanjak. Saya sendiri pernah berjumpa dan belajar bawah tunjuk ajarnya dulu bersama rakan-rakan saya dari Perlis semasa membuat kajian. Setel ah beberapa kali membaca dan meniliti kandungan buku ini, terus terang saya rasa amat kecewa kerana sedar mempunyai banyak kesilapan besar. Semua kesilapan besar ini telah menjad i rujukan semua pembeli. Kerana banyak persoalan yang bermain dalam fikiran saya ketika itu dan disebabkan saya amat mengenali kemampuan arwah yang sebenar maka saya ada tanya beberapa pihak termasuk mereka dari pihak  JABATAN MUZIUM MALAYSIA sen

Maksud Indera Kayangan

Tahukah Di Perlis tanjak Putera kayangan dan nama negeri Indera Kayangan telah dihapuskan? Cuba baca apa saya tulis dan fahamkan Kota Kayang adalah merupakan Kota Indera Kayangan yang di bina pada zaman pemerintahan Sultan Kedah ke 15 iaitu Sultan Dhiauddin Al-Mukarram Syah I yang memerintah antara tahun 1661-1687. Kota ini dikatakan sebuah kota yang tidak dapat dilihat kerana dilindungi oleh Bukit Papan, Bukit Kubu, Bukit Toh Poh, Bukit Lambung Panah, Bukit Nasi Sebungkus, Bukit Besi Hangit, Bukit Lagi dan Gunung Medan zaman itu. Di sinilah Sultan Kedah ke-15, Sultan Dhiauddin Mukarram Shah membina Kota Indera Kayangan sebagai pusat pemerintahan yang tersembunyi dan hanya boleh dilihat dari tempat tinggi ketika itu kerana ditutupi banyak bukit dan pokok. Disebabkan hanya boleh dilihat dari tempat tinggi maka digelar Kota Indera Kayangan. Kayangan juga bermaksud tempat tinggi. Indera pula bermaksud deria yang boleh kita lihat dan rasa. Sayangnya banyak tokoh agama Perlis dan pa